lördag 30 april 2016

Vintern rasat...


Ja, det har väl inte varit mycket till vinter här, deras vinter är ju på väg. Men väl regnperiod. Vi har i alla fall haft lite valborgsfirande här i Matema. Vi fem svenskar som är här.

Häromdagen flyttade vi till ett annat hus, som Sigrid fick möjlighet att bo i genom sjukhuset. Men det var så stor så hon ville inte gärna bo där själv, så Camilla och jag flyttade in vi med.

Idag har jag tvättat. Sigrid och jag har simmat en sväng. Sigrid var förbi kocken i förmiddags och frågade om han inte kunde baka en kaka till oss. Så i eftermiddags kom han förbi med en kaka. Han är väldigt duktig på att laga mat och baka bröd och han ska vara ledig nu i en månad, så vi ville passa på innan han försvann. På eftermiddagen fick besök av några barn på vår veranda. Sigrid och jag var även på marknaden en sväng.

På kvällen bjöd vi över Samuel och Rebecca till oss på valborgsfika. Vi bjöd på te, läsk eller vatten, samt kakan som kocken bakat och färsk ananas.

Efter fikat tog vi med oss några värmeljus på en bricka, att ha som majbrasa. Men när vi väl kom ut fick vi se att grannen höll på att elda, eller försöka elda en liten brasa. Dock tror jag inte att det var i majbrase syfte. Vi gick i alla fall dit och tittade lite på brasan och sjön "Vintern rasat" (längtan till landet) och "Sköna maj". Killen som stod vid brasan trodde nog inte att vi var riktigt kloka.

// Josefin = )

Kocken kom förbi med hembakt kaka

Millan och barnen

Det här med kamera och ta kort är spännande

Idag har jag tvättat

Fint väder på valborg

Fika! Kakan smakade mycket bra.

Grannens brasa,
det var dock ingen vidare fart på den.

Vi hade garderat oss och tagit med oss ett fat med värmeljus ut,
vi visste ju inte att grannen eldade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar