fredag 29 april 2016

Bilder från flygresan till/från Bukoba

Efter mina tre veckor iväg har jag så många bilder och upplevelser att dela med mig att att jag har valt att dela upp dem i flera inlägg. Jag börjar med flygresan/flygresorna till Bukoba.

Jag startade i Mbeya vid nio på morgonen, flög till Dar es Salaam, väntade och väntade på nästa flyg till Mwanza. Flyget till Mwanza var framflyttat och redan innan dess var det tajt med tid för mitt byta i Mwanza. Att flyget sedan var lite sent från Dar es Salaam gjorde det inte bättre. Men flygplatsen i Mwanza var inte särskilt stor och jag hade inget incheckat bagage att vänta på, så jag hann i god tid. Jag hann till och med vänta en stund på flyget.
Flyget sista sträckan var ett spännande flyg, ett jätte litet propellerplan. Jag tror att vi var fyra eller fem som skulle med planet och det hade nog plats för 12-15 passagerare. Jag klev på först och satte mig längst fram, precis bakom där piloten satt. Jag hade ett stort leende på läpparna under hela resa och tyckte att det var en väldigt häftig upplevelse. Jag hade tänkt att läsa lite under flygturen, men det fanns så mycket spännande att titta på, så jag hade inte tid att läsa.
När jag väl landade i Bukoba, vid halv sjutiden, blev jag väl mottagen av Inga med chaufför som kom och möte upp mig och tog mig till vårt boende för natten.

På hemvägen flög jag med ett likadant litet plan första etappen. Piloten började med att säga att vi var lite sena och att vi skulle behöva göra en mellanlandning på vägen. Jag blev då lite fundersam på om jag skulle hinna med mitt nästa flyg och tyckte att det var väl onödigt med en mellanlandning. Men när vi väl gick ner för mellanlandning på en liten ö i Viktoriasjön, tyckte jag att det helt klart var värt att gå ner för mellanlandning. Vi landade nämligen på en liten, liten flygplats där landningsbanan var av gräs och grus. Jag tyckte att det var en häftig upplevelse att få landa på en sådan liten flygplats, mitt ute i ingenstans. Det fanns ett litet hus intill landningsbanan som jag misstänker var någon form av terminal byggnad. Jag undrar dock om de hade någon säkerhetskontroll där? Jag hann med mitt nästa flyg från Mwanza till Dar es Salaam. De hade dock internet strul och problem med att skriva ut biljetter, så jag tillbringade tiden med att stå i kö och vänta på min biljett/boardingpass, men jag hann med mitt plan i alla fall. Sedan flög jag från Dar es Salaam tillbaka till Mbeya.

// Josefin  = )

I väntan på flygen
I Mwanza hade de fläktar i vänthallen. I Dar es Salaam hade det flugit in en fågel i vänthallen.


Någonstans mellan molnen


På väg till vårt lilla, lilla plan


På första parket!
Spanar in pilotens förberedelser inför flygturen. 


Flygning över Viktoriasjön och Mwanza

Flygning över Viktoriasjön och Bukoba

Piloten 'in action'


En glad och exalterad Josefin har precis landat i Bukoba efter en spännande flygtur i ett litet, litet plan.. 

Flygplatsen i Bukoba är liten, men den har i alla fall två gater (1&2),
om än att de är precis bredvid varandra. 

Mellanlandningen på hemvägen.
Asfalt vad är det? 

'Flygterminalen' på den lilla ön vid mellanlandningen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar