onsdag 20 april 2016

Friskis och svettis pass eller var det körövning?

Idag har jag varit på ett friskis och svettis pass, eller vänta det var visst en körövning, men till en början var jag lite fundersam kring vilket det var.

Sister Sabina som är ansvarig för stället jag bor på frågade i morse om jag ville följa med henne på körövning i hennes församling ikväll och jag tänkte att det kunde ju vara kul, så jag tackade ja. Kyrkan låg inne i Mbeya, men det var inte lätt att hitta dit om man inte visste var den låg, så evangelisten var vänlig och skjutsade mig dit på sin pikipiki (mc). 

Körövningen skulle börja halv sju. När klockan var fem i halv tror jag att vi bara var fem, sex stycken där, men sen droppade de in en efter en. Det kom en yngre man som hälsade på mig och de övriga och sedan började han springa fram och tillbaka i främre delen av kyrkan. Jag tänkte först att han kanske var lite frusen och ville värma sig. Det hade nämligen kommit en regnskur nyligen, så det var ganska svalt. Efter en liten stund hakade en annan man på och började springa han med. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Jag lutade mig mot Sabina och frågade om det var en fotbollsträning eller körövning jag hamnat på. Då skrattade hon. Några fler anslöt och började springa de med. Efter en liten stund tar Sabina tag i kvinnan som sitter bredvid henne och så börjar de springa de med. Jag kunde inte annat än skratta när jag såg Sabina, en liten kvinna runt 50 år (skulle jag tro), springa fram och tillbaka i kyrkan, slå med handen i kyrkbänken för att sedan vända springa tillbaka, slå i den andra kyrkbänken och sedan tillbaka igen. Kvinnan som suttit bakom mig knackar mig på axeln och säger "let us join them", så vi börjar springa vi med. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Jag tycker att det är ganska roligt att springa i vanliga fall och hade inte sprungit på ett tag, så jag tyckte det var ganska kul och skönt att få springa lite. 

Efter att ha sprungit ett tag stannar vi till allihopa i främre delen av kyrkan, nu har det hunnit komma ganska många. Där är det en man som börjar leda något som skulle kunna vara ett pass på friskis och svettis. Vi stod och småjoggade på stället och när han sa 1, 2, 3, 4 resp 5 skulle vi hoppa upp jämfota och slå med händerna på låren, lika många hopp som siffran han sa. Vi stod på ett ben och hoppade. Vi gjorde lite olika övninga för att tänja och sträcka ut kroppen. Vi vevade runt med armarna. Vi gjorde 'jumping jack' (sprattelgubbe) och fler jämfota hopp. Kören var en blandat kör, men yngre och äldre, män och kvinnor och det var kul att se att alla var med och gjorde de här gymnastiska övningarna. Jag är tveksam till att det skulle funka i min kör hemma i Sverige. De skulle nog inte tro att jag var riktigt klok om jag föreslog det. 

Efter gymnastikpasset var vi bra uppvärmda i kroppen och började sjunga skalor för att även värma upp rösten. Sen började vi sjunga. Jag bad Sabina hjälpa mig att skriva ner texten till sången vi övade, så att jag skulle kunna hänga med. Hon sa texten till mig och jag skrev ner den i ett block. Sedan hängde jag med så gott jag kunde. 

Efter att vi hållit på och öva ett tag kom det en man och gjorde röstövningar med oss, eller vad man ska kalla det. Först skulle vi andas in och ut på visst sätt och hålla andan. Jag visste inte vad andas in , håll andan och andas ut var på swahili, men jag förstod utifrån vad och hur de andra gjorde. Han som ledde övningen verkade något förvånad över att den där mzungu'n förstod och frågade kören, på swahili, om jag kunde swahili. Sabina svarade då att jag kunde lite grann. Han såg då lite fundersam ut över att jag kunde/lärt mig "andas in, håll andan och andas ut". Fast jag kunde det ju inte riktigt egentligen, men kunde räkna ut vad som var vad i sammanhanget. Efter att ha hållit andan ett tag gick vi över till mer röstövningar, där vi skulle sjunga olika ljud och på lite olika sätt och så. Dock var Sabina och jag tvungna att gå innan övningen var slut, för att komma hem innan det var allt för sent. Vi hade först en bit att gå till busshållplatsen och sedan en bit att åka med bussen (daladalan). 

Det var väldigt roligt att få vara med och öva med Sabinas kör, lite annorlunda med gympan i början, men jag tro att det är bra. Det vore kul om jag får möjlighet att följa med henne någon mer gång. 

// Josefin = )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar