söndag 1 maj 2016

Bukoba

Del två i min uppdatering från mina tre veckor iväg. Vistelsen i Bukoba.

Under min resa till Bukoba och Karagwe (6/4 - 12/4) tillbringade jag en kväll och en morgon i början av resan och en eftermiddag och en dag i slutet av resan i Bukoba.

Vi bodde på stiftshotellet. En stor och fin anläggning relativt centralt i Bukoba. Kvällen jag anlände var det inte så mycket mer än att äta och gå och lägga sig och morgonen därpå gav vi oss av mot Karagwe efter frukosten.

Väl tillbaka i Bukoba igen några dagar senare hade jag lite mer tid till att upptäcka och uppleva Bukoba. Första eftermiddagen tog vi en promenad och besökte stiftskyrkan, som låg en bit ifrån stiftskansliet. Vi tog en kvällspromenad ner till och längs med Viktoriasjön.
Andra dagen besökte vi Tumaini Children's Centre (Bukobahjälpen), ett center som har som målsättning att uppsöka och rehabilitera gatubarn. De verkar för att barnen ska kunna återvända hem eller få komma till nya familjer om deras föräldrar inte längre finns i livet. På förmiddagen besökte vi mottagnings- och rådgivningscentret inne i Bukoba. Där finns kontoret och där fanns även ett rum där några tjejer/kvinnor satt och sydde väskor, att sälja för att få in lite pengar. På eftermiddagen besökte vi även de två gårdar som hör till centret, där barnen får bo, få gå i skolan och får lära sig sköta en gård/farm. De får även stöd med medisinskt-, psykisk-, och juridisk hjälp. Förestånadare för Tumaini Children's Centre är syster Adventina, diakon i den evangelisk lutherska kyrkan i Tanzania. En mycket trevlig, fin och vänlig kvinna som visade oss runt på gården.

Efter att vi besökt TCC gick vi upp på en höjd där det var en fin utsikt över Bukoba och Viktoriasjön. Vi såg biskopens hus, dock var han inte hemma. Vi gick ner för höjden och gick en sväng på marknaden, där vi köpte lite fina tyger. Sedan gick vi till en bookshop som kyrkan har, jag köpte några vykort där och Inga och Barbro tror jag köpte några souvenirer. Sedan gick vi till deras café som låg vägg i vägg och åt lunch där.

Efter lunch hade vi stämt träff med en kvinna som jobbar för HUYAWA (HUduma YA WAtoto/~hjälp för barnen), som hjälper familjer som drabbats av aids. Vi fick följa med henne hem och blev bjudna på te och hon berättade om deras arbete. Hon hade själv några barn boende hos sig, som hon tog hand om. Jag fick en liten tjej i knät som var några månader gammal och hon var jätte söt och mysig. Vi blev bra vänner.

På kvällen åt vi middag på en restaurang tillsammans med några från Tanzania som Inga kände sedan tidigare. Det var en trevlig kväll.

Dagen efter åkte jag tillbaka till Mbeya och Inga och Barbro åkte hem till Sverige.

// Josefin  = )


Det var regnperiod och det förde med sig en massa småflugor som var överallat.

Soluppgång i Bukoba, ut över Viktoriasjön. 

Stiftskansliet i Bukoba

Stiftskansliet i Bukoba

Stiftskyrkan i Bukoba

Kvällspromenad vid Viktoriasjön

Utsikt över Bukoba och Viktoriasjön
Lunch!
Barbro, Inga, en kille som hjälpte till på centret och syster Adventina
Några av djuren på gården

Några av fruktträden på gården;
kaffe, avokado, banan och papaya

Hemma hos kvinnan som jobbar med HUYAWA



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar