fredag 6 maj 2016

Frukt


Frukt är värt att få ett eget inlägg. Det finns så mycket god frukt här i Tanznaia.

Här är frukten färsk på riktigt, jämfört med den importerade hemma och smakar så mycket mer och så gott. Det känns väldigt lyxigt att kunna äta så mycket färsk och god exotisk frukt. Jag har frossat frukt i massor här nere. Det är helt klart något som jag tror att jag kommer att sakna när jag kommer hem. Här kommer lite bilder på diverse olika frukter. 

// Josefin  = )

Banan - Ndizi
Bananer säljs ofta på hel stock.

När man är ute och åker buss kan man köpa en klase bananer genom bussfönstret.
Det är svårt att köpa bara en banan, oftast får man en hel klase bananer,


Någon har berättat för mig att de har över sjuttio olika sorters bananer här i Tanzania.


Bananer äts och tillagas på en mängd olika sätt, här är de grillade eller friterade på något vis.
Vet inte exakt hur, men gott var det i alla fall.



Vattenmelon - tikitimaji

Oftast säljs vattenmelonerna hela, inte delade som hemma.

Mycket smakrikare än i hemma i Sverige.


Ananas - Nanasi

Konservburk släng dig i väggen, aningen krånglig att ta sig in i bara.


Saftigt och gott.

En skiva ananas eller två till kvällsfikat eller efter maten är inte så dumt.



Avokado - parachichi

Har blivit lite av en favorit här på resan. Vi äter jätte mycket avokado.


Pastor Sanga säger att avokado är som medicin, det hjälper mot det mesta. 


Med lite salt på smakar de ännu bättre. 



Apelsin - machungwa

Apelsinerna är gröna i skalet här (dock hittade jag ingen bild på det).
Till en början tyckte jag att de var väldigt torra och tråkiga i smaken, men nu på slutet tror jag att den bra säsongen har kommit igång för nu börjar de smaka bra. 


Sockerrör - miwa

Kanske inget vi äter så mycket av i Sverige, men här äter de en del sockerrör.
 
Antingen gnager man direkt ifrån stammen eller så delar man upp det i bitar.
Man tuggar en stund och sedan spottar man ut biten. 


Jordnötter - Karanga

Detta är dock inget jag provat på att äta, då jag är allergisk,
men det är något som finns färskt här i Tanzania. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar