tisdag 3 maj 2016

Mbeya mjini


Del fyra (den sista) i min uppdatering från mina tre veckor iväg. Två veckor i Iwambi och Mbeya.

Jag har redan beskrivit en del av det jag varit med om under mina två veckor i Mbeya i tidagre inlägg, men då inte kunnat lägga upp några bilder, så här kommer en massa bilder.

Några förmiddagar besökte jag ett 'kindergarten' som låg precis intill där jag bodde. Första gången jag var där var barnen lite reserverade, men det lättade efter att jag varit där några gånger.

Några mornar fick jag koka te på egen hand, på ett gasolkök, då kvinnan som ansvarar för boendet var upptagen med annat. Hon frågade om jag kunde göra det på egen hand. Inga problem svarade jag. Det gick bra. Ena morgonen värmde jag även mjölk till mitt te.

I huvudsak har jag varit i en församling som heter Mbeya mjini. Men jag har även besökt andra församlingar i trakten och pratat med de unga, tillsammans med en evangelist från Mbeya mjini.

Jag har varit med på en körkonsert tillsammans med församlingskören i Mbeya mjini, jag har sjungit tillsammans med ungdomskören på söndagsgudstjänsten. Jag har varit med ungdomarna och tillverkat stenar till gårdsplanen framför kyrkan. Emellanåt var även pastorn med och la sten. Jag var med lite grann när de byggde stenmur, men de verkade vara så rädda om mig, att jag skulle smutsa ner mig, skada mig eller inte orka, så jag fick inte göra så mycket. Men jag bar lite småstenar och tog kort. En kväll blev jag hembjuden till evangelisten på middag. En söndagseftermiddag hade församlingen något de kallade för 'Cantate', open stage/ öppen scen skulle man kunna kalla det. Den som ville fick uppträda. Jag var med och sjöng någon sång med ungdomskören, men jag fick även sjunga en sång själv. Dock tyckte jag att det kändes lite ensamt och små läskigt så jag bad om danshjälp och det fick jag i massor. Då kände jag mig inte lika ensam längre.

Församlingen i Mbeya mjini har en egen liten blåsorkester som spelade på gudstjänsten jag var på och de spelade även på 'Cantaten'. De spelade en låt som har samma melodi som "Karl den tolfte hade hundratusen man..." Dock lät den mycket bättre än någon annan version av den låten som jag hört tidigare. Det var två killar som spelade trummor till och fick till en härlig rytm till den. Synd att minnet i min kamera var för fullt för att kunna filma det.

Det har varit två bra veckor i Mbeya. Det har varit kul att få tillbringa lite mer tid i en och samma församling. Att få chans att lära känna personer lite mer och se hur församlingslivet fungerar. Jag har haft många bra och intressant diskussioner med evangelisten. Det har glatt mig när medlemmarna i körerna blivit glada över att se mig på övningarna och hälsat glatt på mig. Jag har verkligen känt mig välkommen.

// Josefin  = )


På kindergarten


Big bubbles no troubles! 


Ungdomar från lite olika församlingar


Frågestund/diskussion i en församling, en härlig eftermiddag i solen. 


Några olika körer från körkonserten


"Min" kör på körkonserten
Jag är den i avvikande kläder längst till höger ;)


Stentillverkning och stenläggning


Murbygge
På väg hem till evangelisten


Cantate


Det svenska bidraget vid cantaten

En vacker solnedgång en kväll då jag var på väg hem

Förberedelser inför söndagens gudstjänst

Morgongudstjänst, dock ej i Mbeja mjini
Jag blev upphämtad med pikipiki (mc) till kyrkan

En vanlig gata i Mbeya

Mbeya mjini

Blåsorkestern efter gudstjänsten
Det svängde bra om dem

Inte så långt från kyrkan i Mbeya mjini ligger det en moské


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar