onsdag 2 mars 2016

Sista svenskalektionen...


Idag hade jag sista svenskalektionen innan jag far till Tanzania. Det kändes lite tomt och konstigt efter lektionen. Jag kommer att sakna dem. Mina svenska lektioner har varit lite som en blandning mellan pictionary och charader. Då de inte kunnat tillräckligt med engelska och jag inte kan dari/farsi har ritningar, bilder och kroppsspråk varit ett användbart alternativ.

Vi började med ett litet för hör på kroppsdelar, vilket de klarade bra. Sedan skulle jag försöka gå igenom "jag, du, hon/han, vi, ni, de" samt familjeord. För att beskriva familjen försökte jag rita upp någon form av familjeträd på tavlan och jag tror att de förstod.

Eftersom det var sista gången som jag var med hade vi ficka med oss och tog en fika paus efter halva lektionen, men passade då på att gå igenom fikarelaterade ord. Efter fikar gick vi igenom lite olika fordon och jag försökte förklara för dem att jag skulle åka till Tanzania i tre månader. De blev lite ledsna över att jag inte skulle vara kvar, men jag är säker på att Kristina och vårt tillskott Margot kommer att fortsätta göra ett bra jobb utan mig.

// Josefin  = )

Läxförhör på kroppen

Mitt försöka att rita av bilden de hade på sitt papper, 
för att kunna gå igenom de rätta svaren på tavlan. 

Familjen

Fika! 
kaffe, te, saft samt hembakta bullar och kakor

Det är inte helt lätt att rita fordon, cykel var nog svårast att rita,
 men de lyckades förstå mina bilder ändå. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar