måndag 21 mars 2016

På vandring i Ntaba


I dag har vi varit i Ntaba, en församling i en liten by i södra delen/distriktet/kontraktet av stiftet. Vi fick följa med på en liten vandring i omgivningarna kring byn. Målet med vandringen var en liten sjö, men det fanns mycket spännande att se och uppleva på vägen dit också.

Vi började med att passera en skola där barnen hade rast just när vi passerade och tyckte att det var jätte spännande att få se en (eller snarare två) "mzungu". Vilket ungefär betyder Europé eller vit människa. Barnen ropade "Mzungu, mzungu!" När de kom springande emot oss. De hälsade glatt på oss på både swahilinoch engelska. 

Därefter fortsatte promenaden ut bland risfälten. Jag har aldrig sett hur ris växer på så nära håll tidigare. Något jag heller aldrig har sett tidigare hur det växer är jordnötter. Jag har ju förstått av namnet  att de borde växa under jord, men att de växer typ som potatis, som i klasar, det visste jag inte. Pastor Sanga provsmakade några nötter, jag valde dock att avstå, pga allergi. 

Efter en stunds vandring i solskenet kom vi fram till den lilla sjön som låg jätte vackert omgiven av grönska och med bergen i bakgrunden. På vägen tillbaka såg vi kakaoträd och bananträd. Vi mötte även två lösspringande kor på vägen och en del bundna/kopplade djur på vägen. Det här med hagar är inget det kör med här nere. 

Väl tillbaka fick vi smaka på färsk kakao. Det var en väldigt söt smak och ganska långt ifrån den kakaosmak som kakaopulver och choklad har. Nästan så att man inte kan tro att de har samma ursprung. 

// Josefin  = ) 

Barnen kom springandes från skolan för att hälsa på de två "Mzungu'sarna"

Millan och en massa glada barn

Jag och en massa glada barn


Ris på nära håll


Två kvinnor på risfältet

Nyskördade jordnötter

Målet med vandringen, en mycket vacker liten sjö

Kakaofrukt på ett kakaoträd

Nyplockade kakofrukter

Kakaofrukten från insidan, smakade sött och gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar