torsdag 24 mars 2016

Matema - nimeogelea!

Sent i förrgårkväll kom vi till Matema, en liten by i södra Tanzania precis vid Malawisjön eller Nyassasjön som den också kallas (Tanzaniaerna föredrar att kalla den för Nyassasjön). Här har Konde stift ett center och ett litet sjukhus.

Först när vi kom fick vi middag hemma hos pastorn här i Matema församling, sedan hade pastor Sanga en undervisning för de unga i församlingen följt av en frågestund enligt tidigare. Vi fick även lyssna på en av deras körer som sjöng för oss. Jag tror att klockan var efter midnatt innan vi väl fått vårt rum och kommit i säng. Men vi vaknade upp morgonen efter till en fantastiskt utsikt och omgivning. Vi fick bo i ett litet hus nere på stranden. Millan mådde dock lite dåligt igår och i dag, troligen på grund av värmen, men hon är lite bättre nu på eftermiddagen. Hon har därför inte riktigt kunnat njuta av platsen, men vi ska vara kvar här i flera dagar, så det finns tid att hinna njuta.

Igår kväll var det ett rejält åskväder. Jag låg ute på vår veranda under taket och tittade på blixtrarna ut över vattnet. Det var mycket fascinerande. Jag tror att jag låg där säkert en timma. 

Jag har badat! Nimeogelea! Det var härligt. I denna sjö kan man faktiskt bada. Annars tror jag att man inte ska bada i sjöar i Afrika på grund av småkryp i vattnet som inte är så bra eller trevliga för oss människor. Men här går det bra, vilket är väldigt skönt. Hade nog varit jobbigt att bo här annars mitt på stranden och inte få bada. 

Vi vet inte riktigt ännu hur länge vi blir kvar här i Matema, men i alla fall över påsk. 

// Josefin

Här bodde vi de första två nätterna i Matema

Helt ok att vakna upp till detta...


Finns ingen skylt till någon plats i Sverige dock...

En del av utbudet på centret


Ingen jättebra bild från åskvädret. Även om det blixtrade mycket och intensivt var det svårt att fånga blixtrarna på bild. Fångade några på film dock. Det var egentligen kolsvart, så ljuset som syns är ljuset från blixten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar