torsdag 21 januari 2016

Volontärarbetet på hemmaplan


I veckan har jag gjort lite blandat volontärarbete på hemmaplan, samt repeterat lite swahili. I tisdags hade jag ett skype samtal med mina lärare och min klasskamrat, Camilla. Vi pratade lite om vårt schema och hur det ser ut inför resan. Det är bra att det finns teknik som gör att man kan ses och prata även fast det är många mil emellan oss.

I onsdags var jag på boendet för de asylsökande och jobbade med klädutlämningen. På tisdagskvällen hade det varit öppet för inlämning av kläder och när jag kom på onsdagsmorgonen var det knappt så att jag kom in i det rum där vi förvarar kläderna på grund av alla säckar, kassar och lådor med kläder som kommit in under tisdagen. Kul att så många vill engagera sig och dela med sig. Så i onsdags fanns det gott om arbete.

Idag har jag skjutsat asylsökande till fotbollsträning. Götene IF har startat upp fotbollsträning för de asylsökande en gång i veckan. Det var två grupper på förmiddagen från ett asylboende och en grupp på eftermiddagen från ett annat asylboende. Fotbollsträningen var mycket uppskattad. Det var kul att se personer som aldrig spelat fotboll tillsammans tidigare, som kommer från flera olika länder och som kanske inte kan prata något gemensamt språk, spela fotboll tillsammans.

// Josefin  = )

Så här kan en inventeringslista ser ut för en familj på asylboendet

Många tjocka tröjor har det kommit in, dock är många väldigt stora i storleken.

Några asylsökande står och väntar utanför klädutlämningen. I ett rum på källarvåningen är det iordningställt för klädutlämning och i ett rum på övervåningen finns det kläder att plocka ihop utifrån inventeringarna. 

Det här berget av klädsäckar mötte mig på onsdagsmorgonen

Avspark

Förmiddagens glada fotbollsgäng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar