fredag 29 januari 2016

Svenskaundervisning och fotboll


I onsdags hade jag min första svenskaundervisning, tillsammans med Kristina, en pensionerad sjuksköterska. Vi var båda lite nervösa inför vår första lektion och undrade vad vi hade gett oss in på. Men det gick jätte bra. Vi hade en bra, engagerad och trevlig grupp med nio stycken asylsökande ifrån Afghanistan. Vi gick igenom hälsningsfraser, det svenska alfabetet och siffrorna upp till tjugo. Det var i stort det vi hann med under första lektionen. Jag ser redan nu fram emot lektionen nästa vecka. 

Igår skjutsade jag återigen de asylsökande in till Götene för att spela fotboll. Det var glada och taggade killar som ville spela fotboll igen. Det var knappt så att jag hann stanna minibussen innan de hoppade in och fyllde upp alla platserna i den. Kul att det är så uppskattat. Det var inte mindre än tre reportrar från lokaltidningarna där under dagen och gjorde intervjuer. Kul att de ville komma och skriva om projektet. Jag försökte att hålla mig undan dem och lyckades ganska tills på eftermiddagen då jag blev haffad av reportern från Götene Tidningen som ville höra med mig om kyrkans engagemang eller deltagande i projektet. Jag svarade så gott jag kunde. 

// Josefin  = ) 

Redo för svenska undervisning

Första reportern på plats

Det första reportaget var i tidningen redan dagen efter


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar