fredag 15 januari 2016

Volontärarbete i Sverige

I väntan på min avresa till Tanzania bedriver jag volontärarbete på hemmaplan istället.

Kommunen jag bor i har tagit emot många asylsökande och kyrkan tillsammans med många ideella är engagerade i de asylsökande på flera olika sätt. Ett av dessa engagemang är att dela ut kläder till de asylsökande. Då många av dem kommer från varmare länder och/eller inte kunnat ta med sig så mycket varma skor och kläder under flykten, finns det ett stort behov av vinter kläder och skor för de asylsökande. Även en sådan sak som underkläder är en brist för dem.

Jag har under veckan hjälp till att dela ut kläder till de asylsökande. Kläderna är skänkta av Götenebor. Först görs en inventering av vad respektive familj behöver i klädväg, sedan får familjen en tid då de kan komma och hämta ut kläder. Kläderna packas iordning utifrån vad som kommit fram vid inventeringen, i den mån det finns kläder i rätt storlek och i den mån det finns kläder överhuvudtaget (vinterskor, vinterjackor och underkläder är en bristvara). Därefter kommer familjerna och hämtar sina kläder.

Idag har jag haft ett möte med diakonen i min församling och diskuterat vad det finns för volontärarbeten, utöver klädarbetet vid asylboendet, som jag skulle kunna engagera mig i i väntan på att få åka till Tanzania.

// Josefin  = )


Denna lapp sitter vid klädutlämningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar