onsdag 10 februari 2016

Tredje svenskalektionen


Idag var det dags för svenskaundervisning igen. Vi började med att repetera det vi lärt oss gångerna innan, lite hälsningsfraser, alfabetet, siffror, veckodagar och månader. När vi ändå pratade om månader tyckte Kristina och jag att vi skulle gå igenom några av de svenska högtiderna. Kristina hade plockat med sig lite blandad rekvisita till detta bla ett påskägg med godis, en liten midsommarstång, en svenskflagga, kräftskivehattar, ett gravljus, en adventsljusstake, en lucia i trä, en tomte och champagneglas. Sedan började vi från början på året och gick igenom högtiderna en efter en och visade upp rekvisitan. Det är inte helt lätt att beskriva och förklara de svenska högtiderna, framförallt när det inte direkt finns något gemensamt språk att prata.

Morsdag var en av de högtider som stod med i svenskaboken. Den var till en början lite klurig för dem att förstå, men efter att jag först pekat på en av mammorna i gruppen och sagt "mamma" och sedan pekat på hennes man och sagt "pappa" och sedan åter igenom på henne och sa "mammas dag" då sken hon och den andra mamman upp i stora leenden. Den andra mamman plockade genast fram almanackan som de fått någon vecka tidigare och ringade in den dagen. Dock stod inte farsdag med i boken, men jag tog upp det och förklarade ett det finns en "pappas dag" också. Det blev också inringat i kalendern.

Vi avslutade lektionen med att fika tillsammans. Jag började med att försöka förklara just ordet fika, vad det var. Dagen till ära hade Kristina bakat semlor. Det var ju semmeldagen/fettisdagen igår.

Det är tyvärr inte helt lätt att få några bra bilder från svenska undervisningen då jag har fullt upp med att undervisa. Men jag har lyckats få med två från denna lektion.

// Josefin  = )

För att öva på alfabetet har jag skrivit ut papper med bilder där man ska dra sträck från A till Ö. 
Detta är dock mitt försök att rita upp samma bild på tavlan för att kunna gå igenom det rätta svaret tillsammans. Det ska föreställa en giraff som flyger flygplan. 

Några av de högtider som fanns med i boken, semlan och den populära morsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar