onsdag 3 februari 2016

Andra svenskalektionen


Idag har jag haft min andra svenskalektion. Till en början var de bara tre som dök upp, men sedan droppade de in en efter en och till slut var de åtta elever på plats. En av dem var hemma för vård av sjukt barn.

Vi började med att repetera det vi gick igenom förra veckan, så som hälsningsfraser, alfabetet och siffror. För vissa av dem går det bättre och för vissa går det lite trögare. Några av dem har lite svårt för de svenska alfabetet, vilket är helt förståeligt om man kanske inte gått igenom det i skolan och deras bokstäver ser helt annorlunda ut från våra bokstäver. Jag är rätt säker på att jag skulle ha svårt för att lära mig deras tecken/bokstäver, för mig ser de bara ut som vågiga streck.

Efter repetitionen gick vi igenom veckodagarna, månaderna och årstiderna. Vi gick även igenom uttryck som idag, igår, i förrgår, i morgon och i övermorgon, Det var lite knepigt att lära ut detta utan att ha något annat språk som hjälp, men med en whiteboard tavla och kroppsspråk gick det hyfsat och jag tror att de fick kläm på det tillslut. I samband med att vi gick igenom månaderna sjöng vi sången Månaderna (Januari börjar året, februari kommer näst...). Jag hade med mig min gitarr och försökte kompa så gott jag kunde till, med de få ackord jag kan. Det var uppskattat. Vi avslutade lektionen med att sjunga "hej då sången" (Nu är det slut för idag. Tack och adjö för idag...), även den med gitarrkomp.

// Josefin

Ps. Idag var det även reportage om fotbollen i två tidningar.

Mitt försök att illustrera i morse, idag  och ikväll  

Dagens sånger: Månaderna och Slut för idag!

Dagens undervisningsmaterial

Tidningsurklipp ur Götene Tidning, del 1

Tidningsurklipp ur Götene Tidning, del 2
Jag lyckades inte undkomma att vara med i tidningen, utan kom med i både text och bild.

Tidningsurklipp ur NLT (Nya Lidköpings Tidningen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar