onsdag 17 februari 2016

Fjärde svenskalektionen


Idag har jag haft min fjärde svenskalektion. Vi började med att repetera lite från tidigare lektioner. Därefter gick vi igenom klockan. Det var lite klurigt med "kvart över", "fem i halv" och så där, men jag tror att vi fick hyfsat kläm på det till slut. Efter att gått igenom klockan tog vi en liten rast och då passade en av kvinnorna på att fortsätta lektionen. Hon gick fram till tavlan och började peka och förklara det som stod på tavlan, samt översätta det till dari/farsi. En av de andra kvinnorna gick fram och räckte henne pekpinnen och sedan var hon igång och undervisade för de som var kvar i klassrummet. Kristina och jag stod bak i klassrummet och tittade glatt på medan hon undervisade. Hon kan nog bli en bra lärare tror jag.
Efter rasten gick vi igenom kroppen och kroppsdelar, från huvudet ända ner till tårna. Vi passade även på att sjunga sången "Huvud, axlar, knä och tå", vilket var uppskattat.

// Josefin  = )

Vi har två små barn som är med på våra lektioner, då både deras mammor och pappor är med på svenskaundervisningen. Ibland är de med och gör det som föräldrarna gör, men ibland är det roligare att pussla eller göra något annat. 

Klockan är...

'Fem i halv' och 'fem över halv' var lite klurigt tyckte de. 

En av kvinnorna förklarar vad en sekund, en minut och en timma är på dari/farsi. 

En av de andra kvinnorna översatte några av orden till dari/farsi. 
Jag skulle ha det svårt om jag skulle lära mig deras tecken, så jag kan förstå om de tycker att det är svårt att lära sig det svenska alfabetet. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar