fredag 18 december 2015

Jullov! = )

Idag går jag på jullov. Kommer att sakna skolan och kamraterna, men kommer samtidigt att glädjas åt att få komma hem till familj och vänner över jul och nyår. Har lärt mig en massa intressant under höstens termin och lärt känna många trevliga människor. En av de jag lärt känna under hösten är Camilla, min klasskompis som jag ska åka till Tanzania tillsammans med.

Som förberedelse för volontärresan har vi fått lära oss mer om världen, Afrika, Tanzania, mänskliga rättigheter, miljö, klimat och kulturförståelse. Vi har fått se och läsa om exempel på "det nya Afrika". Vi har lyssnat på flera olika föreläsare. Vi har lärt oss lite swahili. Vi har pratat svenska med några elever ur SFI grupp D. Vi har ansvarat för skolan Fairtrade shop. Tillsammans med de som läst Kyrkans grundkurs har vi läst om kyrkan i världen, bibel och tro, tillbringat några härliga dagar på fjällgården i Jäkkvik, samt varit på studiebesök i olika församlingar runt om i Luleå stift.

// Josefin  = )

Väggarna i vårt klassrum är fyllda med swahili

Fairtradeshopen

Jag och Camilla på julfest på Älvsby folkhögskola

Julfest på Älvsby folkhögskola

Våra lärare Matilda och Celina

Elever och lärare från volontärlinjen 
samt kyrkans grundkurs (HT15)

1 kommentar: